Nak cari tentang apa?

Berhenti merokok dengan Vivix! Pengakuan Perokok Tegar..

As salam..

Saya tau ramai yang dah ada kesedaran untuk berhenti merokok.
Cuma mereka tidak tahu bagaimana cara untuk berhenti merokok.
Ya, bukannya mudah menahan diri dari tidak merokok, lebih-lebih lagi perokok tegar.


Sebagai seorang muslim, anda harus faham sebabnya kenapa kita dilarang merokok.
InsyaaAllah, banyak cara yang boleh membantu anda berhenti merokok. Jika anda sanggup menghabiskan beratus ringgit sebulan untuk membakar berpuluh-puluh batang rokok sebulan, kenapa tidak anda gantikan ia dengan membayar untuk berhenti merokok sekarang juga!


Kenapa perlu berhenti merokok sekarang?

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-37 yang bersidang pada 23 Mac 1995 telah membincangkan Hukum Merokok Dari Pandangan Islam. Muzakarah telah memutuskan bahawa merokok adalah haram dari pandangan Islam kerana padanya terdapat kemudharatan.

Sumber dan Hujah-hujah: Rujuk E-Fatwa

Bahaya Asap Rokok Pada Perokok:

Kandungan Berbahaya Dalam Rokok (Fakta)
Setiap batang rokok yang dinyalakan akan mengeluarkan lebih 4 000 bahan kimia beracun yang membahayakan dan boleh membawa maut. Dengan ini setiap sedutan itu menyerupai satu sedutan maut. Di antara kandungan asap rokok termasuklah bahan radioaktif (polonium-201) dan bahan-bahan yang digunakan di dalam cat (acetone), pencuci lantai (ammonia), ubat gegat (naphthalene), racun serangga (DDT), racun anai-anai (arsenic), gas beracun (hydrogen cyanide) yang digunakan di "kamar gas maut" bagi pesalah yang menjalani hukuman mati, dan banyak lagi. Bagaimanapun, racun paling penting adalah Tar, Nikotin dan Karbon Monoksida.

  • Si perokok bukan sahaja perlu bertanggungjawab pada diri sendiri tetapi turut bertanggung jawab pada orang disekeliling akibat daripada bahaya asap rokok. Asap rokok yang dihidu oleh perokok atau mereka yang berada di sekelilingnya, akan memasuki rongga mulut dan hidung melalui kerongkong ke paru-paru. Kandungan asap rokok akan menyebabkan kerosakan tisu di sepanjang perjalanan di ruang ini. Ia boleh menyebabkan pelbagai penyakit di mulut, kerongkong, paru-paru dan barah. Asap akan melalui saluran pernafasan ke dalam paru-paru dan merosakkan saluran bronkus, menyebabkan bronkitis, penyakit di bahagian paru paru. Ia juga akan merosakkan pundi udara dalam paru-paru (alveoli) dan menyebabkan penyakit emfisima. 
  • Asap rokok yang dihidu juga akan melalui saluran penghadaman dan pencernaan, yang boleh menyebabkan pelbagai penyakit di bahagian esofagus, perut dan pankreas. 
  • Racun dalam asap rokok yang larut air akan memasuki sistem saluran darah dan dibawa ke seluruh badan. Bahan nikotin, bukan saja memberi sifat ketagihan, malah menyebabkan saluran darah arteri menjadi sempit. Ia juga merosakkan dinding arteri dan akan memudaratkan organ berkaitan. 
  • Kesan ini, dalam jangka panjang, akan menyebabkan simptom kebas pada kaki, jari, migrain, sakit kepala, pedih ulu hati, kekejangan otot kaki, serangan penyakit jantung dan sebagainya. 
  • Racun rokok akhirnya disaring dalam buah pinggang dan dihapuskan dari badan melalui air kencing. Dalam proses ini pula, berlaku satu lagi keracunan hasil penguraian kimia asap rokok yang turut merosakkan buah pinggang. Racun dalam air kencing juga menyebabkan kerosakan pundi kencing. 
  • Racun akibat merokok juga mempunyai kesan tindak balas terhadap ubat-ubatan. Secara umum diketahui merokok boleh menjejaskan fungsi beberapa kumpulan enzim di hati dan ada kalanya ia boleh memperhebatkan kesan sampingan sesuatu ubat itu.


Bahaya Asap Rokok Pada Wanita:
  • bayi dilahirkan cacat
  • melahirkan bayi tak cukup bulan
  • mudah terdedah pada kanser
  • mengurangkan kesuburan, susah nak dapat anak
  • putus haid awal
  • kulit rosak tak bermaya

Bahaya Asap Rokok Pada Kanak-kanak:
  • mudah dapat athma atau lelah
  • jangkitan peparu
  • proses perkembangan peparu anak terganggu
  • juga mudah jadi perokok bila dewasa


Saya nak berhenti merokok..Bagaimana yer??

Saya teruja untuk berkongsi testimoni mereka yang telah berhenti merokok dengan VIVIX Shaklee, dengan izin Allah..


Bagaiman Vivix boleh membantu perokok?-Kredit

✔ Antioksidan yang tinggi dapat memperbaiki sel-sel tubuh yang rosak akibat asap rokok.

✔ Diet antioksidan yang betul mampu mengurangkan pengaruh merokok disamping mengurangkan ketagihan nikotin

✔ Antioksidan dapat membantu menstabilkan radikal bebas yang tidak stabil akibat nikotin.

✔ Antioksidan membantu melindungi dan memperbaiki semula DNA yang telah terjejas akibat nikotin



Sebotol VIVIX Shaklee berharga RM475.
Anda juga boleh terus menghubungi Raihana 019-9387282 untuk mendaftar sebagai ahli bagi mendapatkan harga ahli.


Sejauh mana ia berkesan dan bagaimana ia boleh menghentikan tabiat merokok akan saya kongsikan melalui entri ini dan testimoni pengguna sendiri dan mereka yang menyaksikan perubahan pengguna VIVIX ini.

Saksikan video pengakuan perokok-perokok tegar ini:

TESTIMONI BERHENTI MEROKOK VIDEO 1:

Pengakuan perokok tegar yang mulanya mengambil Vivix untuk kesihatan jantung, tetapi tubuh beliau turut menolak nikotin dalam rokok setelah beliau mengamalkan Vivix...Beliau akhirnya TERPAKSA berhenti merokok seawal 2 minggu pengambilan sahaja tanpa disengajakan.





TESTIMONI BERHENTI MEROKOK VIDEO 2:

Beliau mula merokok sejak usia 14 tahun. Pelbagai cara dah dicuba untuk berhenti merokok. Klinik untuk perokok, electric ciggarette, tampalan nikotin semuanya gagal membuat beliau berhenti merokok..

Sehinggalah..isterinya memberikannya VIVIX Shaklee.


Berhenti Merokok Dengan Cepat untuk Selama-Lamanya from iReach HD on Vimeo.



Lagi Testimoni:





Semoga perkongsian saya ini akan dapat membantu lebih ramai perokok untuk berhenti dari merokok yang jelasnya hanya akan memudaratkan diri mereka dan orang-orang di sekeliling mereka.


*Anda layak mendapat POS PERCUMA bagi setiap pembelian VIVIX ke seluruh Malaysia.

Jika anda mempunyai kad debit/kad kredit VISA atau MASTERCARD anda juga boleh terus membuat order dari sini.


Untuk sebarang pertanyaan tentang produk, bolehlah berhubung dengan saya seperti berikut:

✍ PM: siti raihana ismail
✐ Blog: Mauceriasokmo
✉ Email: elraihan82@gmail.com
✆ Call/SMS/WhatsApp: 019-9387282
➲ COD Area: Setiu(Pak Kancil, Penarek, Merang, Guntong, Saujana) dan Kuala Terengganu(Giant G.Badak, Mydin Mall, Giant K.Trg)

No comments:

Post a Comment

Assalam..sekiranya anda berminat untuk bertanya atau order, boleh juga tinggalkan komen, order dan pertanyaan anda di sini..saya sedia menghubungi dan membantu anda..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENAFIAN@ DISCLAIMER

PENAFIAN@ DISCLAIMER
* Semua produk Shaklee ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Bagi muslim, jika anda sembuh atau berjaya mengatasi masalah anda setelah mengamalkan Shaklee, semuanya dengan izin ALLAH jua.Bagi mereka yang mempunyai penyakit kronik yang tertentu, sila dapatkan nasihat daripada doktor terlebih dahulu sebelum mengambil suplemen anda.
Adbox