Nak cari tentang apa?

Resepi Kek Marble Noxxa gebu dan ringan

Assalamualaikum..

Dah lama juga saya tak share resepi baru. Kali ni macam teruja nak share sejak dah ada periuk Noxxa sendiri. Dah banyak juga bereksperimen dengan noxxa..insyaaAllah lepas ni boleh search tag Noxxa untuk resepi khas dibuat menggunakan noxxa ya..


Kali ni nak share resepi kek marble ni dulu..baru first try, tapi alhamdulillah menjadi.
Saya rujuk resepi ni dari blog CekguNorazimah

Alhamdulillah..menjadi rupanya buat kek marble dengan noxxa ni
Bahan-bahannya:

4 biji telur gred A
1 cwn gula halus/gula castor (x suka manis kurangkan 3/4 cwn)
1/2 sudu besar ovalette
3/4 cwn minyak masak
1/2 cwn susu pekat
1 sudu esen vanilla
secubit garam
1 1/2 cwn tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
2 sudu besar serbuk koko


Cara-cara:

1. Pukul telur ,gula dan ovalette hingga kembang gebu dan ringan dengan high speed dlm 5-10 minit. Nak guna blender je pun boleh tau.
2. Sementara tunggu bahan dipukul kembang, ayak tepung gandum ,garam dan baking powder. Pastu gaul rata bahan yg diayak.
3. Adunan dah kembang tadi masukkan susu pekat dengan mixer speed perlahan. Kemudian, masukkan pula esen vanilla dan minyak.
4. Masuk bahan diayak sikit-sikit. Step ni jgn pukul lama sangat. Tutup mixer dan sebatikan dengan spatula atau senduk kayu dengan kaedah kaup balik.
5. Pastu asingkan adunan kepada dua bahagian, warna asal dan satu lagi campur dengan serbuk koko dan kacau rata.
6. Sapu minyak pada inner pot. Ambik senduk lapiskan dengan warna asal dulu dan kemudian warna koko dan diulang sampai habis.
8. Tekan butang 'STEAM' 25 minit dan halakan tombol pada steam. Semasa tempoh memasak ni memang akan keluar bunyi bising, jangan risau, itu normal ye.
9. Setelah masak, biarkan sejuk dulu dan barulah dikeluarkan.
10. Tara ! Dah siap kek marble minyak yang gebu !


p/s : Kalau nak kukus tambah 1 sudu kecil baking soda dan kukus 40-45 minit. Balut tudung kukus atau tutup loyang dengan plastik untuk elak air kukusan masuk ke dalam kek

Hasilnya!!

Pandangan atas setelah masak

Pandangan tepi. Lembut je tepinya ni ya..
Selamat mencuba!!

Ummi Ana

2 comments:

Assalam..sekiranya anda berminat untuk bertanya atau order, boleh juga tinggalkan komen, order dan pertanyaan anda di sini..saya sedia menghubungi dan membantu anda..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENAFIAN@ DISCLAIMER

PENAFIAN@ DISCLAIMER
* Semua produk Shaklee ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Bagi muslim, jika anda sembuh atau berjaya mengatasi masalah anda setelah mengamalkan Shaklee, semuanya dengan izin ALLAH jua.Bagi mereka yang mempunyai penyakit kronik yang tertentu, sila dapatkan nasihat daripada doktor terlebih dahulu sebelum mengambil suplemen anda.
Adbox