Nak cari tentang apa?

Cara bantu anak late talker bercakap buat kali pertama. Anda pasti terharu..

Assalamualaikum..

Anda ada anak yang lambat bercakap atau late talker? Saya ada pengalaman yang ingin dikongsikan mengenai anak saya yang mengalami masalah ini, Amir Husein.


Berdasarkan kajian,‘late talkers’ ini ramai di kalangan;
✔anak lelaki
✔lahir kurang berat
✔anak lahir pramatang (sebelum 37 minggu)
✔mempunyai sejarah keluarga yang ada masalah late talker




Memang ramai yang perasan bila tengok anak saya yang ni masa umurnya setahun 9 bulan pun dia masih belum dapat bercakap. Cuma bagitau sesuatu dengan menunjuk atau bunyi huh huh saja..memang saya risau sangat.


Dia dapat faham apa yang diarahkan, cumanya dia tak dapat nak menuturkan apa-apa perkataan untuk menyampaikan sesuatu. Seolah ada sesuatu yang menghalangnya..puas saya mengajarnya menyebut perkataan mudah seperti air, nasi, ummi..tapi dia masih tak dapat menuturkannya. Hanya "abah" saja yang dapat disebutnya sejak beberapa bulan sebelumnya..Sangat berbeza berbanding perkembangan abang dan kakak-kakaknya yang lain yang telah bercakap sejak umur setahun lebih.


Apapun saya tak pernah berputus asa..saya yakin dia akan bercakap juga nanti..cumanya saya tidak boleh memaksanya..setiap hari saya ulang memberitahunya apa saja perkataan dan nama objek di sekelilingnya..memang agak sedih mulanya sebab menyebut "ummi" juga dia masih belum dapat melakukannya waktu usianya dah setahun 9 bulan..


Saya akhirnya terfikir nak memberikannya Omega Guard Shaklee lepas saya terbaca artikel mengenai pengambilan omega 3 dari Omega Guard juga dapat membantu kanak-kanak yang autisme. Menurut doktor anak saya normal. Cumanya dia seperti belum bersedia..


Nasib baik anak saya yang kelima ni sangat sukakan Omega Guard. Perubahan paling ketara selepas sebulan lebih saya berikannya Omega Guard ialah dia dah boleh bercakap..syukur padaMu Ya Allah..


Selain memberikannya Omega Guard saya terus melatih anak saya bercakap dengan memintanya menyebut abah dan nama ringkas adik beradiknya serta mengajarnya menyebut nama objek di sekelilingnya.


Alhamdulillah..setelah sebulan lebih memberikannya Omega Guard dan melatihnya berulangkali dia akhirnya dapat memanggil saya ummi buat kali pertama semasa usianya setahun 10 bulan..terharunya saya dan sangat seronoknya melihat perkembangannya selepas itu..


Kini husein dapat bercakap lebih baik bahkan dah boleh menghafal doa dan mengikut kakaknya membaca Al-Quran..pertuturannya juga jauh lebih jelas bagi saya berbanding kanak-kanak seusianya yang dah mula bercakap lebih awal..


Kenapa saya memilih Omega Guard untuk membantu anak saya?
EPA dan DHA dalam Omega Guard membantu perkembangan otak anak-anak.
Selain melatih lebih banyak bercakap bersama anak dan beri galakkan pada mereka, ibu bapa juga boleh ikhtiar dengan memberi makanan tambahan yang membekalkan nutrisi Asid Lemak Omega 3 (seperti EPA dan DHA) yang tinggi untuk membantu menyediakan anak-anak untuk perkembangan otak mereka..

Yang penting sebagai ibu bapa kita perlu sentiasa mendoakan anak-anak. Jangan mudah berputus asa. Bersangka baik pada anak-anak kita..


Setiap anak ada potensi diri mereka sendiri. Saya percaya dengan sedikit usaha saya melatihnya dan memberikan yang terbaik buatnya, mudah-mudahan Husein akan jadi anak yang bijak dan petah seperti abang dan kakak-kakaknya..insyaaAllah, anak soleh yang bakal menjadi al-huffaz seperti abah..ameen.


*Boleh dapatkan Omega Guard dari saya juga.

Ummi Ana
019.938.7282

No comments:

Post a Comment

Assalam..sekiranya anda berminat untuk bertanya atau order, boleh juga tinggalkan komen, order dan pertanyaan anda di sini..saya sedia menghubungi dan membantu anda..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENAFIAN@ DISCLAIMER

PENAFIAN@ DISCLAIMER
* Semua produk Shaklee ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Bagi muslim, jika anda sembuh atau berjaya mengatasi masalah anda setelah mengamalkan Shaklee, semuanya dengan izin ALLAH jua.Bagi mereka yang mempunyai penyakit kronik yang tertentu, sila dapatkan nasihat daripada doktor terlebih dahulu sebelum mengambil suplemen anda.
Adbox