PROMOSI DAFTAR AHLI PERCUMA dengan pembelian VIVIX 2 BOTOL

PROMOSI DAFTAR AHLI PERCUMA dengan pembelian VIVIX 2 BOTOL
Daftar ahli Shaklee secara percuma dengan pembelian sekurangnya 2 botol VIVIX atau belian sekurangnya 200uv. Istimewa buat pembelian VIVIX 2 botol anda akan jimat hingga rm40+ daripada harga ahli apabila anda mendaftar AHLl SHAKLEE. Tawaran Istimewa ini SAH sehingga 30 NOV 2017. Whatsapp 0199387282 sekarang!

Monday, March 23, 2015

Isteri multitasking. Suami boleh ke?

Assalamualaikum..

Isteri ni Superwoman ke? Superman pun tak boleh nak buat kerja menyelamat 3 orang serentak.
Tapi isteri lebih dari 5 kerja boleh disiapkan sekaligus dalam satu masa.




Sambil masak boleh jaga anak, basuh pinggan mangkuk, bancuh susu anak, menyapu, mengemop, basuh baju. Siap masak semua dah selesai. Haa..biasa kita buat kan orang perempuan? Especially yang dah jadi mak. Habis tu suami boleh ke?


Apapun ini adalah realitinya. Sangat real dengan apa yang berlaku dalam rumahtangga kebanyakan daripada kita. Tak percaya? Cuba dengar cerita akak ni..Senyum jelah..




Haah..Ada betulnya apa yang akak ni cakap kan..walaupun adakalanya sebaliknya.

Kalau cari barang selalunya siapa yang akan jumpa dulu?
Kadang-kadang hairan juga kenapalah suami kita tak jumpa-jumpa. Padahal letak tempat biasa je pun.

Kemudian,
Cuba satu hari je kita tinggalkan rumah dan minta suami jagakan anak.
Selalunya yang berlaku..Anak jelah yang dijaga.
Rumah bersepah, baju tak bercuci, pinggan gelas kotor melonggok.
Beg anak nak ke taska pulak kene siapkan awal-awal, kalau tak baju siang dan malam semua bercampur
Takdenya nak match color baju dan seluarnya. Silap haribulan baju anak ke sekolah pun tak sempat nak iron.

Bagi mereka itu kerja remeh. Ala, tak kisahla macamana pun.


Bila suami jadi multitasking..

Saya pernah ditahan di hospital beberapa hari sebelum bersalin anak ke 5 kami. Suamilah yang uruskan anak-anak di rumah. Agaknya itulah pertama kali suami mengambilalih sepenuhnya tugas saya di rumah.


Alhamdulillah, dia cuba buat sebaik mungkin.

Walaupun nasi goreng yang dimasaknya sebagai bekal untuk saya terlebih masin..
Walaupun anak datang hospital melawat saya siang hari pakai baju tidur dan pakai"selipar kahwin"..
Walaupun dia tak belikan barang saya pesan..
dan terlupa banyak perkara...


Waktu tu,
Saya dah tak kisah. Saya dah boleh bayangkan betapa dia dah usaha.
Senyumkan aje.


Syukur  sebab dia masih cuba untuk uruskannya dengan caranya sendiri.


Kebanyakan lelaki perlukan lebih fokus dalam sesuatu yang dikerjakan. Sebab tu bagi sesetengah suami, kalau bekerja tak boleh diganggu. Nak makan pun tak boleh bising-bising. Lain pula caranya dengan wanita.

Suami kita walaupun dah cuba untuk multitasking, tapi takkan samalah hasilnya dengan kita sebagai isteri. Apapun, hargai suami jika dia mencuba.

Firman Allah,
"Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu disisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal"-QS Al-Hujurat:13

Kita pasti kenal pasangan kita macamana, kan?
Saya faham. Setiap suami dan isteri itu ada kurang dan ada lebihnya. Allah jadikan kita sebagai pelengkap antara satu sama lain.


Isteri mungkin multitasking, tapi oleh kerana banyak kerja dilakukan pada satu masa boleh jadi tetap ada kekurangan dalam hasil kerja mereka. Sokongan suami masih diperlukan. Di sinilah peranan suami. Membantu menyempurnakan dan meringankan tugas isteri yang dah sedia banyak.


Jangan biarkan isteri anda sampai macam ni. Kesian juga kat isteri.


Mampu ke wanita buat banyak pekerjaan dalam satu masa?


Jika isteri dah ada kerja tapi masih nak cuba berbisnes,
Sepatutnya suamilah yang jadi orang pertama menyokongnya. Sebab wanita memang ada kelebihan untuk berbuat demikian. Bagi isteri pula, anda mampu melakukannya.. Kerana Allah jadikan anda begitu fitrahnya. Multitasking. Cuma mahu atau tidak saja.



Sebagai suami isteri, bantulah mana yang boleh. Tidak akan wujud persoalan siapa lebih multitasking jika suami isteri juga saling berbahagi tugas mengikut kelebihan masing-masing. Kan manis jika ada tolak ansurnya.


Oh ya..Sebelum terlupa, saya nak cadangkan anda lawat laman ini.
Sangat membantu ibu-ibu yang nak multitasking.


Boleh jadi panduan juga buat ibu-ibu bekerja yang nak tukar rutin harian supaya lebih efisyen dan masih punya masa untuk ajar anak, luangkan masa dengan suami dan lakukan hobi dan bisnes pada masa yang sama. Walaupun sesibuk manapun anda!

Jom sertai efficient2me.com



0 komen terkini:

Post a Comment

Assalam..sekiranya anda berminat untuk bertanya atau order, boleh juga tinggalkan komen, order dan pertanyaan anda di sini..saya sedia menghubungi dan membantu anda..

PENAFIAN@ DISCLAIMER

PENAFIAN@ DISCLAIMER
* Semua produk Shaklee ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Bagi muslim, jika anda sembuh atau berjaya mengatasi masalah anda setelah mengamalkan Shaklee, semuanya dengan izin ALLAH jua.Bagi mereka yang mempunyai penyakit kronik yang tertentu, sila dapatkan nasihat daripada doktor terlebih dahulu sebelum mengambil suplemen anda.