Nak cari tentang apa?

Punca haid tiada. Macamana nak kembalikan haid yang dah berbulan tak datang?

Assalamualaikum..


Saya masih ingat roomate saya ketika di sekolah dulu. Haidnya cuma datang sekali saja dalam setahun. Kesian dia, memang cepat moody orangnya..salah cakap sikit je dia dah emo. Kalau datang haidnya cuma 3-4 hari saja. Macam tak normal pulak tak datang haid bagi seorang wanita. Orang cakap macam tak subur la..Nak rancang kehamilan pun susah juga.


Hmmm..risaunya teman baik tak datang lagi ni..


Masalah haid tak datang ni lebih dikenali sebagai Amenorea. Satu keadaan di mana ovari wanita tidak mengeluarkan telur. Biasanya ia berlaku pada remaja perempuan yang terlalu kurus dengan aktiviti fizikal yang ekstrem seperti atlit dan penari balet. Bagi wanita berkahwin pula ia selalu berlaku pada wanita yang sedang menyusukan bayi dan wanita yang menopaus juga.


Sebenarnya  apa punca haid kita tak datang?

Ini adalah antara punca kenapa haid tak datang.
Saya rujuk dari sini.

  • Senaman yang melampau biasanya di kalangan ahli sukan - atlet.
  • Kurang berat badan yang teruk - hasil pemakanan yang tidak sempurna (berat dalam KG dibahagi dengan ketinggian dalam M²) kurang daripada 19 (kadar normal adalah 20 hingga 25 kg/m².
  • Tekanan perasaan yang teruk dan gangguan pada emosi
  • Gangguan kepada ovari untuk mengeluarkan telur
  • Pengambilan pelbagai jenis ubatan
  • Kesan sampingan apabila berhenti mengambil pil perancang keluarga
  • Sindrom Polisistik ovari iaitu keadaan terdapatnya multilple cysts pada ovari, mandul, obesiti dan gangguan hormon.
  • Penyakit yang lama dihidapi, atau aktiviti kelenjar tiroid yang kurang atau lebih
  • Hormon yang mengawal ovulasi dan haid yang dikeluarkan oleh kelenjar hypothalamus pada paras luarbiasa (yang seterusnya mengawal kelenjar pituitary).
  • Tiada vagina atau rahim atau keduanya semasa lahir
  • Selaput dara yang menutup vagina keseluruhannya



Banyak rupanya faktor haid tak datang haid ni. Saya sendiri juga pernah ketiadaan haid selama 10 bulan selepas melahirkan anak ke 5 kerana menyusu badan. Alhamdulillah, kini haid saya telah kembali normal.


Ibu menyusu yang tidak datang haid adalah sesuatu yang normal. Satu advantage bagi ibu menyusu untuk menjarakkan kehamilan apabila tidak didatangi haid kerana dalam tempoh tersebut telur tidak dihasilkan. Penghasilan susu ibu juga masih mantain kerana hormon prolaktin masih tinggi.


Bagi sesetengah wanita pula, ketiadaan haid menyebabkan emosi mereka terganggu akibat hormon yang tidak menentu..kasihan Puan Ija Ramli ni..haid tak menentu benar-benar menyebabkan emosinya lain macam. Sampai bingung suaminya..



Haid Tidak Teratur Buat Dia Emo Sokmo, Suami Pun Bingung from iReach HD on Vimeo.


Anda ada masalah yang sama macam Puan Ija ni?
Bolehlah berikhtiar dengan set yang diambil Puan Ija ni.


Set Kesihatan Optimum membantu menangani masalah keletihan dan stress akibat tugas seharian. Apabila stress, kadangkala menyebabkan haid juga jadi tidak menentu.


GLA Complex adalah suplemen untuk membantu menstabilkan hormon bagi menangani masalah hormon wanita yang tidak menentu sehingga haid pun susah nak datang. GLA Complex juga membantu untuk..


  • kulit yang cantik dan bebas jerawat akibat masalah hormon
  • membantu masalah berat badan akibat hormon
  • membantu kesuburan untuk hamil



Dengan izin Allah, selepas amalkan suplimen ini, "teman baik wanita" juga akan datang tepat pada masanya setiap bulan. Apabila hormon stabil, emosi juga lebih baik dan anda akan rasa kurang stress walaupun tekanan tetap ada di sekeliling anda. Nak plan untuk hamil juga lebih mudah sebab anda punya haid yang tetap dan mudah nak tau waktu subur.


Berminat nak cuba?



Untuk sebarang pertanyaan tentang produk, bolehlah berhubung dengan saya seperti berikut:
✍ PM: siti raihana ismail
✐ Blog: Mauceriasokmo
✉ Email: elraihan82@gmail.com
✆ Call/SMS/WhatsApp: 019-9387282
➲ COD Area: Setiu(Pak Kancil, Penarek, Merang, Guntong, Saujana) dan Kuala Terengganu(Giant G.Badak, Mydin Mall, Giant K.Trg)

No comments:

Post a Comment

Assalam..sekiranya anda berminat untuk bertanya atau order, boleh juga tinggalkan komen, order dan pertanyaan anda di sini..saya sedia menghubungi dan membantu anda..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENAFIAN@ DISCLAIMER

PENAFIAN@ DISCLAIMER
* Semua produk Shaklee ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Bagi muslim, jika anda sembuh atau berjaya mengatasi masalah anda setelah mengamalkan Shaklee, semuanya dengan izin ALLAH jua.Bagi mereka yang mempunyai penyakit kronik yang tertentu, sila dapatkan nasihat daripada doktor terlebih dahulu sebelum mengambil suplemen anda.
Adbox