Nak cari tentang apa?

5 cara legakan sakit kepala migrain tanpa ubat

Assalamualaikum..


Anda sering sakit kepala kerana migrain? 
Bagaimana cara nak legakan sakit kepala migrain?

Takkan nak kene telan panadol atau painkiller selalu kan..
Risau juga kesan di kemudian hari. Jika dibiar berlarutan dan jadi migrain teruk pun susah juga. Nak buat kerja apapun tak boleh nak fokus.

Arghh..sakitnya Tuhan saja yang tahu..
Penyakit migrain merupakan sejenis sakit kepala yang berkait dengan ketidakseimbangan pengecutan dan pengembangan salur darah di otak. Ia juga digelar "vascular headache". 
Punca sebenar tidak diketahui, tetapi ia melibatkan cetusan bahan kimia di otak seperti serotinin yang dapat mengubah saiz urat darah dalam otak.

Antara faktor pencetus migrain ialah:
  • tekanan
  • pemakanan
  • kitaran hormon
  • sinaran skrin komputer atau telefon
  • kurang tidur
  • perubahan cuaca
  • aktiviti fizikal berlebihan

Saya salah seorang pengidap migrain sejak sekolah lagi. Kadang-kadang bila dah teruk sangat sakit kepala saya akan muntah. Selepas muntah selalunya kesakitan akan reda sedikit.

Biasanya apabila diserang migrain saya akan mengasingkan diri daripada umum dan berkurung sementara di tempat gelap kerana silau cahaya, kesesakan dan kepanasan akan membuatkan sakit kepala saya bertambah teruk.

Berikut adalah..

5 cara mudah yang anda boleh lakukan jika migrain mula menyerang.


1. Keluar dari kesesakan orang ramai dan cari tempat yang selesa untuk anda sekurang-kurangnya dapat duduk dan berehat. Cuba rehatkan diri dengan duduk tegak untuk mengurangkan ketegangan otot pada bahagian belakang kepala.

Jika boleh elakkan melihat pada skrin telefon atau televisyen dan jauhkan dari cahaya, silau dan kepanasan.


2. Minum air kosong lebih banyak kerana ini akan mengurangkan kepekatan darah yang mungkin menjadi sebab perjalanan darah di kepala tidak lancar.




3. Jika boleh, rendamkan kaki ke dalam besen yang mengandungi air suam. Jika berada di rumah, anda boleh juga mandi dengan air suam. Mandi dapat melegakan sakit kepala juga.

Air yang dilalukan di atas kepala untuk beberapa ketika akan menyejukkan kepala dan meredakan ketegangan saraf dan melancarkan semula peredaran darah di bahagian kepala. Sangat berkesan bagi saya.



4. Bagi muslim boleh juga jika anda ingin melakukan ru'yah dengan ayat al-Quran atau meminta sesiapa membacakannya untuk anda dengan niat untuk memulihkan sakit kepala tadi.

(Saya merujuk kaedah rawatan ru'yah Daarussyifa yang biasa suami saya bacakan pada saya apabila diserang migrain)
  1. Baca Surah Al-Fatihah (1x)
  2. Baca Selawat Syifa
  3. Baca ayat 19 surah al-Waaqi'ah(7x)
  4. diikuti doa penyejuk


doa ini khas untu dibacakan pada lelaki. Bagi perempuan atau untuk dibacakan pada diri sendiri boleh rujuk cara gantinama di bawah.
Rujukan: Rawatan Penyakit Jasmani(I)-Siri Pengajian Pengubatan Islam(Darussyifa')


5. Mengambil Ostematrix dan B Complex

Apabila sakit kepala mula menyerang, anda juga boleh mengambil vitamin B-Complex dan Ostematrix. Kedua-duanya bukanlah ubat. Hanya suplemen semulajadi dari Shaklee. 

Walaubagaimanapun pengalaman sendiri mengamalkannya ternyata sangat membantu saya. Saya yakin dengan izin Allah ia juga sangat berkesan membantu pesakit migrain lain meredakan sakit kepala@migrain yang dialami. Dan yang paling penting jika amalkan secara konsisten, semakin jarang migrain menyerang. 

Jika dulu boleh dikatakan setiap bulan saya mengalaminya. Sekarang walaupun ada masanya saya dapat rasa sakit kepala mula datang..namun sakitnya tidak lagi sekuat dulu.

Terasa seperti ada sesuatu yang menahan sakit kepala itu daripada menjadi lebih teruk dan biasanya saya masih boleh meneruskan kerja - kerja ringan dan akan pulih dalam masa yang lebih singkat. Itu adalah perbezaan yang saya sendiri rasai setelah mengambil B Complex dan Ostematrix.



Bagaimana B Complex dan Ostematrix membantu pesakit migrain?

Sebenarnya apa kandungan dalam B-Complex dan Ostematrix yang membantu pesakit migrain?

Harga Set  Migrain
B-Complex (120 biji) RM 58.75
Ostematrix (120 biji) RM 61.25
Total harga = RM120.00
(Tidak termasuk kos pos)



Anda berminat untuk mencuba?
Tak perlu tunggu migrain menyerang baru nak cari B-Complex dan Ostematrix ya..
Pastikan B-Complex dan Ostematrix sentiasa ada bersama anda jika anda pesakit migrain tegar.

InsyaaAllah sangat membantu!

Nak tau pengalaman saya ambil set ini?
Nak order set migrain shaklee?

Boleh terus hubungi saya.

sms/whatsapp:
RAIHANA
019.938.7282


Untuk sebarang pertanyaan tentang produk, bolehlah berhubung dengan saya seperti berikut:

✍ PM:siti raihana ismail
✐ Blog: Mauceriasokmo
✉ Email: elraihan82@gmail.com
✆ Call/SMS/WhatsApp: 019-9387282
➲ COD Area: Setiu(Pak Kancil, Penarek, Merang, Guntong, Saujana) dan Kuala Terengganu(Giant G.Badak, Mydin Mall, Giant K.Trg)

1 comment:


  1. Artikel yang menarik mengenai cara merawat sakit kepala migrain dengan menggunakan kaedah rawatan Islam dan produk-produk supplement Shaklee. Selain itu, penyakit migrain boleh dicegah sekiranya kita menjaga kesihatan kita dengan betul seperti mendapat rehat yang cukup, mengamalkan senaman rutin dan menjaga diet kita.

    ReplyDelete

Assalam..sekiranya anda berminat untuk bertanya atau order, boleh juga tinggalkan komen, order dan pertanyaan anda di sini..saya sedia menghubungi dan membantu anda..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENAFIAN@ DISCLAIMER

PENAFIAN@ DISCLAIMER
* Semua produk Shaklee ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Bagi muslim, jika anda sembuh atau berjaya mengatasi masalah anda setelah mengamalkan Shaklee, semuanya dengan izin ALLAH jua.Bagi mereka yang mempunyai penyakit kronik yang tertentu, sila dapatkan nasihat daripada doktor terlebih dahulu sebelum mengambil suplemen anda.
Adbox