Nak cari tentang apa?

Stretchmark: Cara nak hilangkan??

Assalam..

Anda ada stretchmark??haa..sila jawab sendiri dalam hati aje yer..

Kalau betul anda ada stretchmark, bukannya orang lain tau pun..tapi EN SUAMI atau ISTERI PASTI TAHU, kan??

Sebelum tu, nak cerita sikit mengenai stretchmark.

Apa itu stretchmark??
Rupa stretchmark akibat perubahan dari gemuk menjadi kurus. Maaf, gambar perut ibu hamil kurang sesuai nak display. So, gambar ini memadai menunjukkan stretchmark pada bahagian lengan.
Stretchmark bukan saja berlaku di kalangan ibu hamil, tetapi boleh berlaku kepada sesiapa sahaja. Mereka yang gemuk, apabila kembali kurus, mungkin juga akan mempunyai kesan regangan pada kulit atau stretchmark. Rekahan kulit atau dikenali juga sebagai stretch mark ini merupakan parut kecil yang terjadi dipermukaan kulit akibat dari kesan regangan kulit. Memang satu gambaran yang mencacatkan pandangan apabila pada tubuh kita terdapat kesan regangan kulit ini. Walaubagaimana pun, ada juga ibu-ibu yang langsung tak mempunyai kesan stretchmark sewaktu hamil..Beruntunglah mereka ni yer..

Cara untuk menghilangkan stretchmark??

  • Stretchmark ada 2 jenis iaitu stretchmark berwarna putih dan stretchmark berwarna gelap( Menurut doktor yang pernah saya tanyakan mengenai stretchmark)
  • Menurut beliau, stretchmark berwarna putih adalah stretchmark kekal. Manakala stretchmark yang berwarna kehitaman atau gelap masih boleh dihilangkan, namun bukanlah 100% dapat hilang..
  • Apapun, pengalaman saya sendiri, penggunaan losyen atau krim stretchmark dari awal kehamilan boleh membantu mengurangkan kesan stretchmark. Pengambilan protein yang cukup juga boleh membantu untuk memperbaharui sel kulit kita pada kawasan rekahan dan memudarkan parut stretchmark. Walaubagaimanapun, agak mustahil untuk menghilangkan kesan regangan yang agak teruk 100%..
  • Berikut dicadangkan beberapa cara untuk membantu mengurangkan stretchmark:
    1. Anda boleh menyapu losyen yang mengandungi minyak zaitun, minyak kelapa atau aloe vera. Tujuan losyen adalah untuk mencegah kulit daripada kering dan mencegahnya daripada merekah akibat regangan semasa hamil. Sebaik-baiknya disapu selepas mandi. 
    2. Elakkan pengambilan minuman berkafein dan beralkohol yang boleh menyebabkan kulit kering. Banyakkan minum air mineral yang boleh membantu melembapkan kulit.
    3. Makan banyak buah-buahan, minum air masak, yogurt dan susu segar bagi memastikan badan sentiasa cukup bekalan air.
    4. Jika terasa gatal, jangan digaru secara kasar. Gunakan losyen dan sapu dengan lembut pada bahagian stretchmark yang gatal itu dan gosok lembut sehingga hilang rasa gatalnya.
    5. Anda boleh juga mengamalkan body scrub atau lulur badan pada bahagian stretchmark supaya sel kulit mati pada bahagian stretchmark dapat ditanggalkan dan parut dapat dikurangkan.

Jika anda inginkan alternatif daripada Shaklee, ada beberapa saranan jika anda  bercadang untuk mengatasi masalah ini:
  1. Mengambil Protein ESP dan Vitamin C setiap hari
  2. Menyapu bahagian stretchmark dengan Vitamin E
  3. Mengamalkan Collagen Powder Shaklee untuk mempercepatkan pembaharuan dan keanjalan kulit dari dalaman..

Jika anda tidak mampu mengambil kesemua yang dicadangkan, boleh lah mencuba sekurang-kurangnya Protein ESP, Vitamin C dan Vitamin E..
Disamping itu, anda perlu minum air kosong sekurang-kurangnya 2-3 liter untuk memastikan kulit anda juga lembap dan sihat.

insyaaAllah, jika diamalkan dengan konsisten, bukan saja dapat membantu mengurangkan kesan stretchmark, malahan sangat membantu mengekalkan kesihatan kulit anda keseluruhannya.

Berminat nak mencuba?

Hubungi saya sekarang. InsyaaAllah, saya boleh membantu anda!!

Untuk sebarang pertanyaan tentang produk, bolehlah berhubung dengan saya seperti berikut: 
✍ PM: siti raihana ismail 
✐ Blog: Mauceriasokmo 
✉ Email: elraihan82@gmail.com 
✆ Call/SMS/WhatsApp: 019-9387282 
➲ COD Area: Setiu(Pak Kancil, Penarek, Merang, Guntong, Saujana) dan Kuala Terengganu(Giant G.Badak, Mydin Mall, Giant K.Trg)

No comments:

Post a Comment

Assalam..sekiranya anda berminat untuk bertanya atau order, boleh juga tinggalkan komen, order dan pertanyaan anda di sini..saya sedia menghubungi dan membantu anda..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENAFIAN@ DISCLAIMER

PENAFIAN@ DISCLAIMER
* Semua produk Shaklee ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Bagi muslim, jika anda sembuh atau berjaya mengatasi masalah anda setelah mengamalkan Shaklee, semuanya dengan izin ALLAH jua.Bagi mereka yang mempunyai penyakit kronik yang tertentu, sila dapatkan nasihat daripada doktor terlebih dahulu sebelum mengambil suplemen anda.
Adbox