Nak cari tentang apa?

10 idea terbaik kitar semula bekas dan botol Shaklee!!

Assalam...

Sebenarnya lama dah saya kumpulkan semua gambar kitar semula ni..sejak saya terbaca pos di FB seorang Master Shaklee ni yang bertanya di FB nya apa nak buat dengan semua bekas, dan botol Shaklee yang dah habis guna..(TQ to Master Farihah atas topik kitar semula yang dibincangkan..izinkan saya share kat sini yer..)

So di sini saya kongsikan 10 idea apa yang anda boleh buat dengan botol dan bekas Shaklee anda yang mungkin dah bertimbun dirumah..(hehe..saya lah salah sorangnya yang masih simpan bekas-bekas dan botol-botol Shaklee tu..)

#IDEA 1: Tabung duit Inilah tabung saya daripada bekas Meal shakes Hasan yang dah habis. Berguna jugak daripada dibuang..saiznya memang sesuai dibuat tabung..tak besar sangat, tak kecik sangat. Boleh buat banyak tabung di rumah, tabung syiling, tabung duit kertas, tabung duit Shaklee..hehe..opps..
#IDEA 2: Pasu pokok bunga
Idea ni daripada salah sorang SID yang cadangkan..mungkin boleh tebuk sikit bahagian bawah supaya air siraman boleh keluar..tudung jadi tapak pasu..haa..memang bijak..

#IDEA 3: Bekas simpan susu, milo, dan teh
Kat rumah saya macam nilah jugak..Simpan bahan-bahan ni dalam bekas ESP la selalunya..sebab boleh muat lebih banyak..dekat sekilo susu juga muat nak simpan.

#IDEA 4: Bekas simpan barang-barang menjahit
So far memang benang-benang menjahit saya letak kat dalam bekas butter cookies yang bulat tu..nanti tak muat bolehlah gunakan bekas Meal shakes dan ESP yang ada pulak..

#IDEA 5: Bekas simpan alatulis
Haa..confirm yang ni ramai yang buat. Boleh buat divider sikit kat bahagian dalam bekas supaya lebih tersusun.

#IDEA 6: Botol menyimpan barang anak-anak@mainan anak
Cantik pula bila dah dihias macam ni..boleh bagi anak-anak guna untuk simpan syiling, klip rambut, brooch atau apa-apa barang anak-anak yang agak kecil. Boleh juga nak bagi anak-anak saya buat macam ni..kakak dan kak ngah mesti suka..


 
#IDEA 7: Bekas makanan kucing
Owh..memang bagus bagi sesiapa yang punya kucing di rumah..anda boleh menyimpan makanan kucing di dalam bekas Meas shakes seperti di atas dan tudungnya boleh dijadikan bekas hidangan kucing..huhu..
#IDEA 8: Bekas biskut
Kat rumah saya memang bekas Shaklee ESP yang dah tak guna saya basuh semula dan buat balang biskut di rumah. Dulu selalu recycle tin biskut, tetapi sekejap je tin dah berkarat. Nak tahan lebih lama guna balang plastik ESP la..
#IDEA 9: Bekas letak telefon dan wayar charger di plug dinding
Bekas Meal shakes ni tergantung rupanya. Kreatif juga idea SID ni..Bahagian tepi bekas ditebuk agar muat melepasi saiz charger telefon. Bila dipasang kene pastikan tepi bekas tidak menyentuh pin pada plug untuk keselamatan. Apabila kepala charger ditanggalkan bekas juga boleh ditanggalkan..bukannya melekat terus kat situ yer..selamatla daripada dicapai anak-anak berbanding letak telefon di bawah, kan..

#IDEA 10: Bekas letak sudu garfu
Idea ni nampaknya belum dibuat mana-mana pengguna Shaklee agaknya..tapi saya cadangkan juga kerana idea ini memang sangat kreatif!! Mesti cantik bila letak di meja makan kan?

Apapun, Go Green ya!!
Nak buang fikir dulu..
Mana tau banyak lagi kegunaannya..




Untuk sebarang pertanyaan tentang produk Shaklee, bolehlah berhubung dengan saya seperti berikut:

✍ PM: `siti raihana ismail
✐ Blog: Mauceriasokmo
✉ Email: elraihan82@gmail.com
✆ Call/SMS/WhatsApp: 019-9387282
➲ COD Area: Setiu(Pak Kancil, Penarek, Merang, Guntong, Saujana) dan Kuala Terengganu(Giant G.Badak, Mydin Mall, Giant K.Trg)```j.jkjjjjjjk;

5 comments:

  1. Wau bgus idea.tak.pernah terlintas pn sebelum nie. Tq for sharing.skrang dah ada idea dah.hehehe

    ReplyDelete
  2. A'ah..dalam banyak-banyak cara nk recycle ni..ada 3 cara yang saya dh apply..lain-lain belum buat lagi..bolehla try lepas ni..hihi

    ReplyDelete
  3. bagusnya laaah idea2 ni. kalao potong2 boleh wt jd transformer x agak2? eheh

    ReplyDelete
  4. banyak sangat idea kalau dah potong2 tu.. dah terbayang la macam nak buat pasu gantung ke, bekas letak ubat gigi kat bilik air ke..buat terendak lampu ke..hehehe

    ReplyDelete

Assalam..sekiranya anda berminat untuk bertanya atau order, boleh juga tinggalkan komen, order dan pertanyaan anda di sini..saya sedia menghubungi dan membantu anda..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENAFIAN@ DISCLAIMER

PENAFIAN@ DISCLAIMER
* Semua produk Shaklee ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Bagi muslim, jika anda sembuh atau berjaya mengatasi masalah anda setelah mengamalkan Shaklee, semuanya dengan izin ALLAH jua.Bagi mereka yang mempunyai penyakit kronik yang tertentu, sila dapatkan nasihat daripada doktor terlebih dahulu sebelum mengambil suplemen anda.
Adbox