Nak cari tentang apa?

Pengalaman menyusu 5 anakanda tercinta..10 tahun ku bergelar ummi..

Assalam..

Memandangkan baru-baru ini saya dapat pertanyaan customer paling banyak tentang set penyusuan Shaklee..so saya nak berkongsilah sedikit mengenai pengalaman saya sendiri menyusukan kelima-lima anak saya sejak 2004..satu kisah yang amat panjang, tapi akan saya cuba ringkaskan pengalaman 10 tahun menyusu kelima-lima anak saya..maksud saya dalam tempoh menyusu mereka..hihi..insyaaAllah..


Belajar ilmu penyusuan

Jujurnya, saya hanya benar2 mendalami ilmu penyusuan ketika melahirkan anak ke 4, hasan pada tahun 2010, kira-kira 4 tahun yang lalu..sebelum itu, daripada anak yg sulong hingga anak ke 3 saya tidak berapa tahu istilah-istilah dalam penyusuan, tidak tahu mengenai konsep supply n demand, mengenai pemilihan pam susu, tentang aksesori penyusuan dan pengurusan stok ebm..


mungkin sebab sebelum itu saya masih belum bekerja tetap dan cuma mengajar guru ganti sesekali dan bekerja separuh hari sahaja. Bagi saya, cukuplah saya dapat menyusukan anak saya sendiri selama mana yang anak saya mahukan bila saya pulang ke rumah tanpa membuat stok...cuma fresh stock sahaja yang ada..


Tapi semuanya mula berubah apabila saya terpaksa bekerja 8-9 jam sehari dan berada jauh dari anak saya...alhamdulillah, hari ke-50 selepas kelahiran anak ke-4, Hasan saya mula bekerja di Kolej Teknologi Bestari (Sekarang dah tukar jd University College Bestari)..


So, bermulalah episod saya mempelajari ilmu penyusuan dan belajar buat stok susu..dari mana saya belajar? Hmm..saya banyak berkongsi ilmu dengan adik saya, Ida..sebab waktu itu kami memang sama-sama menyusu badan..dan banyak juga yang saya pelajari dari internet dan merujuk kepada klinik kesihatan untuk konsultasi penyusuan..saya juga banyak melakukan survey tentang aksesori menyusu melalui rakan sepejabat..


Tolak minum susu dari botol..

Untung saya ada bonding yang kuat dengan anak2 sehinggakan saya seolahnya terhindar dari memberikan susu formula untuk anak-anak..anak kedua-kelima memang menolak jika diberikan susu dari botol..jenuh juga saya nak ajar mereka minum ebm dari botol..


akhirnya ada antara mereka memang tak minum dari botol dan cuma diberi susu menggunakan syringe, sudu atau cawan sahaja (memang itu cara yang lebih baik daripada botol susu pun..)..mereka tetap menunggu kepulangan saya dari kerja untuk direct bf sahaja..


Mujurlah saya punya susu yang cukup untuk anak saya..ya, saya percaya bahawa semua ibu punya susu untuk anak mereka..cuma sedikit atau banyak sahaja..lihat saja orang tua dulu-dulu..tiada susu formula pun..tapi elok je susu badan semuanya ada dan diizinkan Allah semuanya dapat menyusukan dengan susu mereka sendiri...kalau tak laparlah anak-anak mereka, kan?

Apa alasan anda untuk tidak menyusu? Sekadar satu persoalan untuk kita fikirkan sama-sama. Peace ya ibu-ibu semua!! 

3 bulan pertama bekerja, saya sanggup keluar pada waktu rehat hampir setiap hari dalam tempoh 6 bulan pertama untuk ke Taska bagi menyusukan anak saya..Nasib baik taska tidak terlalu jauh..saya sedaya upaya melaksanakan penyusuan badan sepenuhnya atas dasar itu adalah hak anak saya hingga mereka berumur 2 tahun sebagaimana yang disarankan dalam Islam..sedikit sebanyak, saya dapat membantu suami mengelakkan perbelanjaan keluarga untuk membeli susu formula..


alhamdulillah, apabila anak-anak dah mula masuk 6 bulan, saya rasa lebih mudah kerana mereka telah mula diperkenalkan dengan makanan pejal juga..dan dapatlah mereka bertahan hingga saya pulang dari kerja..tidaklah bergantung kepada susu Umminya sahaja..hihi..


Kenapa pentingnya ilmu penyusuan??

Jangan tiru macam saya..

Hingga kini saya masih rasa sedikit terkilan sebab tak dapat menyusu penuh anak yang sulong kerana ketika itu saya baru berusia 22 tahun, masih dalam pengajian, berjauhan dengan suami dan anak, dan sangat naif tentang penyusuan susu ibu selepas melahirkan anak pertama. Antara kesilapan yang saya lakukan yang menjadi asbab(OR ALASAN??) saya tidak dapat menyusu penuh anak yang sulong ialah:
  1. Saya terlalu risau tidak mempunyai susu selepas melahirkan, kurang keyakinan menjadi ibu dalam usia masih muda dan kerisauan itu akhirnya menyebabkan saya terus menyediakan susu formula(fm) seawal hari pertama melahirkan. Sampai sekarang saya menyesal dan saya letakkan rules dalam diri saya sendiri supaya TIDAK SESEKALI MENYEDIAKAN SUSU FORMULA SEBAGAI PERSEDIAAN SEBELUM BERSALIN!!
  2. Saya merasakan saya perlu memberikan susu formula kepada anak saya kerana merasakan susu saya tidak cukup dan mula mengajarnya minum susu formula dari botol sejak dalam pantang sebagai persediaan memandangkan saya terpaksa meninggalkan anak saya kepada ibu dan kakak ipar di kampung kerana perlu menyambung pengajian di UTM skudai yang berbaki satu semester saja lagi ketika itu.
  3. Saya tahu susu ibu boleh dipam tetapi jujur saya katakan waktu itu saya TIDAK TAHU susu ibu disimpan boleh disimpan sebagai stok dan tahan berbulan lamanya. Rasanya 10 tahun yang lalu sangat ramai ibu yang masih belum tahu mengenainya. RUGINYA SAYA TAK TAU!!
  4. Saya ikut saja cakap orang, tiada pendirian..orang cakap, nak tinggal anak, tinggalkanlah susu formula..nurse hospital pun sama..bila dilihatnya saya masih belum keluar susu hari kedua, terus disuakan dengan susu formula hospital..yelah, tak salahkan orang jugak..memang waktu itu kesedaran dalam diri untuk menyusu anak dengan susu badan masih kurang..dan saya sendiri kurang persediaan sebagai ibu menyusu..

Ya, saya juga pernah tersilap..dan saya berazam untuk anak saya yang seterusnya saya akan tetap menyusu dengan susu saya sahaja..InsyaaAllah!! dan alhamdulillah..saya berjaya memberi susu ibu kepada 4 anak saya yang seterusnya walaupun ada pelbagai halangan di depan saya!!

Kenangan bertiga+1 selepas Konvokesyen UTM 2005..haa, sape lagi batch saya??
Cabaran mula-mula bekerja


Alhamdulillah, sewaktu konvokesyen tamat pengajian di UTM, saya telah hamil 5 bulan anak kedua..jarak anak kedua dengan anak sulong sewaktu melahirkan cuma setahun 5 hari sahaja..

Waktu itu saya nekad untuk menyusukan anak saya sepenuhnya untuk anak-anak seterusnya..dan akhirnya saya telah berjaya menyusu penuh dengan susu badan hingga 2 tahun bagi anak kedua dan ketiga saya..

Apabila keluar bekerja (kerja sambilan guru kontrak dan Multimedia Programmer), saya akan membekalkan susu yang saya perah kepada pengasuh saya dan Taska..saya perah secara marmet sahaja (perah guna tangan), tak suka pam sebab pam yang ada di pasaran waktu itu agak tak selesa dan lambat bagi saya..ada juga beli 2 jenis pam susu yang agak murah, tetapi sangat menyakitkan dan bunyinya agak bising sewaktu mengepam dan "kurang best" didengar..hihi..(hanya ibu-ibu yang faham..hihi)


Cabaran Ibu Bekerja 8-9 jam dan menyusu badan


Alhamdulillah, pada 2010 saya mendapat tawaran bekerja sebagai pensyarah di Kolej Teknologi Bestari 3 minggu selepas melahirkan anak ke-4..rezeki anak bak kata orang..saya telah dipanggil melaporkan diri bertugas seawal 50 hari selepas bersalin.


Waktu itu saya mula melihat adanya rakan-rakan yang juga berusaha menyusukan anak dengan susu badan sahaja..saya rasa kagum..saya lihat mereka mempunyai pam masing2 dan mengepam di pejabat juga..Kerana kos pam susu yang baik agak mahal waktu itu, saya teruskan jer berusaha memerah dengan tangan (marmet) sahaja untuk menyediakan susu untuk bekalan anak saya ketika saya bekerja. Tiada stok ebm yang lama, semuanya fresh dan mengambil masa yang lama untuk diperah.


Tekanan Kerja 


Dua minggu pertama sangat memberi tekanan pada saya..saya berulang alik setiap hari ke taska untuk meninggalkan susu untuk anak saya..Baru 5 hari bertugas saya dikejutkan pula dengan arahan ketua yang telah menghantar saya out station untuk menghadiri bengkel di KL..


waktu itu saya sudah mula panik memikirkan bagaimana saya nak perah lebih banyak susu utk dijadikan stok..yer..kebetulan waktu itu saya terlihat pam susu yang dibawa seorang rakan ke pejabat..beliau bercerita betapa mudahnya mengepam susu menggunakan pam tersebut..akhirnya saya berminat utk mencuba dan mula melakukan survey harga bagi mendapatkan pam susu tersebut untuk memudahkan saya menyediakan stok susu untuk anak saya dengan lebih cepat.


Pam model Medela Harmony, SoftFit breastshield pump pertama yang saya beli

Sebaik sahaja dapat gaji pertama, saya membeli pam susu pertama dari model Medela, iaitu Medela Harmony dengan harga RM199 (sekarang dah lebih murah, sekitar rm170-189 sahaja), iaitu pam manual sahaja. Sedikit sebanyak memang sangat membantu mempercepatkn proses memerah..dan rasa lebih selesa nak mengepam di pejabat..sebab tak keluar bunyi langsung!!hihi..


Kemudian bila dah banyak stok ebm dikumpul, saya akhirnya teruja untuk mendapatkan botol susu tambahan untuk menyimpan stok ebm saya..saya juga membeli ice pack dan cooler bag untuk menyimpan ebm yang telah dipam supaya kekal sejuk dan dapat bertahan sehingga saya pulang..saya dapatkan semuanya dari internet sahaja..boleh google dan survey..cuma taipkan keyword "aksesori penyusuan" sahaja



Antara kelengkapan atau aksesori penyusuan ibu bekerja..cooler bag, botol menyimpan ebm dan ice pack(recommended sangat brand ni..agak besar, dan saya pakai yang ni..tahan aisnya dan masih keras selepas 12 jam, insyaaAllah dalam suhu bilik biasa..kalau air cond lagi lama tahan)

Alhamdulillah, sedikit sebanyak perkembangan mengenai dunia penyusuan menjadi lebih mudah dan makin terbuka bagi saya..saya mula kenal aksesori menyusu, saya mula cintakan dunia penyusuan, saya berusaha dan bersedia dengan pelbagai ilmu penyusuan untuk kali kelima saya melahirkan..ruginya kan anak ke-5 baru saya mempelajari semuanya..tapi bak kata omputih, better late then never..yang penting saya dapat ilmu dan pengalaman sekaligus!!


Alhamdulillah, dengan izin Allah berbekalkan praktikal teknik membanyakkan susu yang betul dan bantuan suplemen penyusuan, saya dapat menyusu Husein, anak kelima saya dengan jayanya setakat ini..harus diingat, suplemen sekadar membantu ibu menjadi lebih positif, lebih bertenaga dan lebih sihat untuk menghasilkan susu yang lebih banyak sesuai dengan keperluan anak yang menyusu..


Mengambil suplemen semata-mata tetapi tidak mengamalkan pemakanan seimbang, demand & supply, tiada stimulasi yang kerap, tidak mengepam, mungkin tidak menjanjikan anda akan punya susu yang banyak..


Pengalaman sepanjang menyusukan..

Susu kering & merudum, stok susu habis, tinggal anak menyusu umur 55 hari ke outstation, nipple luka, kene gigit (tak tau dah berapa ratus kali kene, boleh cuba tips ni), sakit belakang dan pinggang teruk sebab kerap sangat duduk bongkok semasa mengepam, bengkak susu, tak cukup tidur, menyusu masa hamil si adik, menyusu kat public, menyusu dalam bas, menyusu sambil makan dan.....macam2 lagi pengalaman dah dirasa..


Alhamdulillah, saya berjaya juga melaksanakannya dengan segala kekuatan yang Allah berikan dan atas usaha penat lelah saya selama 10 tahun bergelar ibu ini..Yang pastinya saya amat bersyukur kerana Allah masih memberi kemurahan rezekiNya buat saya..


Pengalaman yang paling saya tak boleh lupa, saya sudah punya susu sebaik saja melahirkan Husein anak kelima dan merasai pengalaman menyusu bayi saya yg "masih fresh" lagi di labour room...saat yang paling indah sebagai ibu bagi saya..

Bersama kelima-lima anakanda tercinta Syawal 2014 yang lalu..
Alhamdulillaah..husein dah nak masuk 1 tahun 10 bulan..dan masih menyusu penuh dengan Ummi..

Apapun, jika anda sudah mencuba sehabis daya, tetapi masih tidak berjaya, janganlah sampai terlalu stress..STRESS JUGA SALAH SATU PUNCA SUSU KURANG..ya..jika anda seorang muslim, kita harus yakin susu itu adalah rezeki Allah untuk setiap anak yang dilahirkan..


Banyakkan berdoa, amalkan zikir "Yaa Matiin", pelajari teknik penyusuan, dan ambillah nutrisi yang secukupnya sebagai ibu menyusu, insyaaAllah pasti akan membantu anda berjaya dalam penyusuan..


Menyusu badan atau menyusu dengan susu formula juga adalah satu pilihan..terpulanglah kepada anda untuk memilih yang terbaik untuk anak anda..sekadar perkongsian pengalaman saya yang masih banyak kekurangan..Saya tahu ibu yang memilih susu formula juga inginkan yang terbaik untuk anak mereka..


Saya doakan kita sama-sama sukses dengan pilihan kita..asalkan anak-anak dapat membesar dengan sihat, apa lagi yang boleh membahagiakan seorang ibu??

Salam sayang..

Ana@ Raihana.
Ingin berkongsi pengalaman??
0199387282



No comments:

Post a Comment

Assalam..sekiranya anda berminat untuk bertanya atau order, boleh juga tinggalkan komen, order dan pertanyaan anda di sini..saya sedia menghubungi dan membantu anda..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENAFIAN@ DISCLAIMER

PENAFIAN@ DISCLAIMER
* Semua produk Shaklee ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Bagi muslim, jika anda sembuh atau berjaya mengatasi masalah anda setelah mengamalkan Shaklee, semuanya dengan izin ALLAH jua.Bagi mereka yang mempunyai penyakit kronik yang tertentu, sila dapatkan nasihat daripada doktor terlebih dahulu sebelum mengambil suplemen anda.
Adbox